Czy otwarcie placówki partnerskiej banku jest opłacalne?

Franczyza bankowa staje się coraz bardziej popularna w Polsce, ponieważ banki o wiele chętniej decydują się na otwarcie placówki partnerskiej niż własnego oddziału. Takie działanie przynosi im korzyści finansowe, a z drugiej strony nie pociąga wysokich kosztów własnych. Choć bank płaci pewną część partnerowi za otwarcie swojej placówki, to jednak koszty te są znacznie niższe, niż w przypadku zorganizowania od podstaw własnego oddziału bankowego.

Dla samego franczyzobiorcy bankowego również otwarcie placówki partnerskiej jest opłacalne. W przeciwnym przypadku raczej nikt na takie działanie by się nie zdecydował.

Pytanie tylko, od kiedy i na czym zarabia partner banku?

Już od chwili otwarcia placówki partnerskiej banku franczyzobiorca w teorii może rozpocząć pracę zarobkową. Okazuje się więc, że swoje straty finansowe poniesione na otwarcie placówki szybko może odrobić, sprzedając klientom produkty bankowe. Wiele banków franczyzowych, które stają się franczyzodawcami dla swoich partnerów gwarantuje tzw. wynagrodzenie ryczałtowe w przypadku niskiej sprzedaży w pierwszym okresie działalności placówki franczyzowej. Jednocześnie dba dzięki temu o ciągły rozwój własnych produktów i podtrzymanie renomy marki. Budowanie zaufania klientów do banku jest priorytetem dla franczyzodawców bankowych. Stąd też wsparcie finansowe na pierwszym etapie działalności placówki bankowej kierowanej w stronę partnerów od banków.

Szacuje się, że średni dochód miesięczny z tytułu prowadzeni placówki partnerskiej banku dla partnera wynosi od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zależny jest on oczywiście od zaangażowania partnera w prowadzenie placówki banku oraz od tego, jak wielu klientów pozyska on w toku swojej działalności rynkowej.

Źródła dochodów partnera prowadzącego placówkę banku przedstawiają się w sposób następujący:

  • Sprzedaż produktów kredytowych i pożyczkowych – agent otrzymuje w tym przypadku wynagrodzenie prowizyjne od banku za każdy udzielony kredyt za swoim pośrednictwem,
  • Sprzedaż produktów depozytowych – w tym przypadku również wypłacane jest przez bank dla partnera wynagrodzenie prowizyjne,
  • Sprzedaż produktów rozliczeniowych – tu część opłat pobieranych od klienta placówki partnerskiej trafia do jej kasy.

To, jak wiele zarobi placówka bankowa w toku swojej działalności uzależnione jest od wielu parametrów. Zależy to od działań promocyjnych prowadzonych poza samą placówką partnerską, od jej lokalizacji, liczby stałych i potencjalnych klientów, liczby wykonywanych operacji bankowych w placówce przez klientów, czy też od umiejętności sprzedażowych i obsługi klienta przez partnera banku.

Generalnie, placówki bankowe zarabiają na sprzedaży klientom: rachunków bankowych, lokat, pożyczek gotówkowych, zarówno dla osób prywatnych, jak i firm, kredytów i pożyczek hipotecznych, kart kredytowych, produktów kredytowych dla firm, czy też ze sprzedaży ubezpieczeń. Źródłem dochodu może być również realizacja wpłat i wypłat gotówkowych czy też ogólnie rzecz ujmując – obsługa kasowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *